little things for you, big things for me

Tänk att något litet kan såra en mycket. Man vill ju bara kunna ignorera dåliga saker när man hör dom, men ändå så tar man ju åt sig eftersom på något sätt så börjar man själv att tro det.

Om någon säger till dig: "Tjockis! , Ful, Idiot, Trög, Töntig, Du är så jävla jobbig, Tycker inte om ditt utseende, Hopplös, Värdelös, Du skulle nog kunna gå ner ett par kilon, osv osv"
Tar man det då som ett skämt eller tar man åt sig? Och varför tar man åt sig? Är det för att man själv tycker det, så börjar man tro att "jag måste nog vara tjock, eftersom den personen sa det till mig." Fast egentligen så skämtade personen bara. Men det är ju det som kan vara så svårt ibland, att skilja ett skämt mot något som menas. Jag tror att om man hör någon mening eller ett ord ofta så börjar man tro på det själv och det är sjukt jobbigt att bara ignorera det utan att ta åt sig, fast man egentligen inte vill göra det.

Jag tror att många tjejer och även killar har jobbigt med sånt här. Sitt självförtroende. Det är något som verkligen skulle behövas stärkas för många människor här på jorden. Nästan så att det skulle finnas med i undervisningen på skolan. En lektion som heter just "Självförtroende" så att alla skulle få möjlighet till att kunna stärka det, även om det bara blir lite.
Något som funkade för en som jag känner är att man kan börja med att varje gång man vaknar så går man till spegeln och säger något som i stil med:
"-Jag är bra!"
"-Jag är snygg!"
"-Jag är bäst!"
"-Jag är unik!"
"-Jag är underbar!"
En enkel mening kan få en själv att må så mycket bättre. Klart det känns extra bra om någon kompis eller en kille/tjej som man tycker om säger något positivt till en, men att börja stärka sitt självförtroende på egen hand är ett steg på vägen att få ett bättre självförtroende, så ge det ett försök! Så nästa gång när ni vaknar, eller varje gång ni går förbi en spegel så tänk då på den här lilla meningen och säg den till dig själv!
Boosta ditt självförtroende!

Kram och godnatt!
Jennie S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0